Haiti – den första svarta republiken, del 3

Illustration föreställande ceremonin i Bois Caïman.

Illustration föreställande ceremonin i Bois Caïman.

Saint-Domingue var Frankrikes mest lukrativa koloni under 1700-talets slut. Men den fruktansvärda behandlingen av slavarna och diskrimineringen av öns fria mixade invånare gjorde att landet kokade av komplotter, hat och intriger.

I samband med franska revolutionen år 1789 antog Frankrikes nationalförsamling ”deklarationen om människans och medborgarens rättigheter”, ett dokument som bland annat konstaterade människors rätt till fri- och jämlikhet.

När Saint-Domingues fria mixade invånare fick nys om deklarationen började vissa av dem kräva rösträtt. Samtidigt tolkade många av öns vita kolonialister deklarationen som att de hade rätt till självständighet från Frankrike, något som slavarna snabbt förstod skulle innebära ännu mer brutal behandling. Situationen på ön hade nått bristgränsen.

Illustration föreställande Dutty Boukman.

Illustration föreställande Dutty Boukman.

Den 14 augusti 1791 samlades representanter för områdets slavar under en hemlig ceremoni i Bois Caïman (ungefär ”Alligatorskogen”). Samlingen var både ett strategiskt möte och en religiös rit, och leddes av Cécile Fatiman, dottern till en afrikansk slavkvinna och en fransk kolonialist, samt Dutty Boukman, en förrymd slav från Senegambia. Båda var vodoupräster (mer om detta senare).

Illustration föreställande Cécile Fatiman.

Illustration föreställande Cécile Fatiman.

Under ceremonin uppmanade Boukman (vars namn tros komma från ”Book Man” = han var beläst) slavarna att göra uppror mot sina vita ägare och avsäga sig förtryckarnas gud. Detta blev startskottet för en av historiens främsta revolutioner.

Under de kommande två månaderna kom revolten att innefatta över 100 000 slavar och hundratals plantage brändes samtidigt som tusentals kolonialister – både män, kvinnor och barn – dödades. Som ett svar formades välbeväpnade franska miliser och tiotusentals rebeller mördades.

Men det skulle snart bli uppenbart att revolten var omöjlig att stoppa. Fortsättning i nästa inlägg.

Läs mer: ”Servants of Allah: African Muslims Enslaved in the Americas” av Sylviane A. Diouf (1998), ”History of the Saint-Domingue Revolution” av Antoine Dalmas (1814), ”Written in Blood: The Story of the Haitian People 1492-1995” av Nancy Gordon Heinl & Robert Debs Heinl och ”From Slave Revolt to a Blood Pact with Satan: The Evangelical Rewriting of Haitian History” av Elizabeth McAlister (2012).